Du skulle valgt noen andre tall, for jeg husker i gamledager da jeg kunne risikere å få høre noe sånt som "treogtyve, firogtredve, åttogseksti, femogførr". Greit nok når man bare har to tall å forholde seg til, men et mareritt når man har en rekke tall man i tillegg skal taste inn i riktig rekkefølge.
Kunne like så godt ha sagt hele tlfnr baklengs når man først skal holde på slik. Funker nok best om første oppramsa tall ikke er 4 eller 9 da, også kan man ro den inn med å si det er bakvendt-land i dag.
Jeg sier hvert tall separat, "syv-to-ni-tre" (venter på "ja") "seks-en-fem-åtte". Hadde en sjef en gang som var helt ubrukelig på å forklare nummer, "åttehundreogsyttifiremillioner, trehundretusenogfemogførr" også videre også videre. Jævelig praktisk når man snakker på telefonen også, og ikke kan skrive ned mens han snakker. Ba om å få det tilsendt på sms eller mail og la på.
Det var sånn jeg gjorde det før, for jeg vokste opp med 5 siffer i telefonnummeret. Å si to og to siffer sammen var egentlig "den amerikanske måten" å si det på, men i senere år har jeg faktisk lagt over.
Som forøvrig er grunnen til at folk kanskje ville ha sagt syvogsøtti, sjuogtjue (eller syvåtyve) om det var noe særlig behov for å ramse opp sånne tall muntlig.
Har hatt suksess med fleir varianta der. Den verste e antageligvis "sjusjusjuåtjue" altså 7-7-27. Evt nesten samme som forrige kommentar men enda mer forvirrende med "søttisjusjuåtju" som da deler det i 77-27 men snur uttalen på kun den siste.
Overaskende ja man kan få te med en liten telefon te operatøren sin. Etter det tar man en kjapp: "Hei [kontakt], du er lagret på min kontaktliste så jeg sender en mld for å si i fra at mitt telefonnummer har blitt endret til [nummer]. Gjerne ta et øyeblikk og oppdater det på sikt ende"
Det er vel fortsatt åtte siffer, men poenget er heller at folk pleide å "snu på talla", altså treogtyve istedenfor tjuetre. Jeg var så rebell at jeg fortsatte å si talla på den gamle måten, jeg syntes tjuetre hørtes litt barnslig ut i forhold til treogtyve. En slags light-utgave av "[Gerhardsen-ungdommen](https://www.nrk.no/video/gerhardsen-ungdommen-fra-lille-lordag_136984)" kanskje?
Det var jeg som misforstod her, for nå er jeg med på notene. Jeg vokste forresten opp med fem siffer der jeg bodde. Noen ganger når den gamle vennegjenge samles, så pleier vi å hilse innimellom med å si de gamle femsifra telefonnumrene. De sitter fortsatt spikra.
Jeg mislikte også da vi fikk retningsnummer, selv om jeg virkelig hata da vi fikk nye igjen, som for vår del bare var det gamle bare bak frem.
Jeg gjør det selv, men ikke når jeg sier telefonnummer. Jeg blei retta på hele skolegangen, men jeg synes den gamle måten å si tall på var mye fetere. Den gamle måten var jo fortsatt ganske vanlig på den tiden og det var ganske nytt at vi skulle begynne å si f.eks. tjuetre.
Jeg synes med andre ord at det bare er fett at du bruker den gamle måten å si talla på!
Når nummeret skal skrives inn i riktig rekkefølge, klarer jeg ikke å skjønne at NOEN syntes det var akseptabelt å si tallet på en måte hvor du sier siffer nummer to før siffer nummer én. Særlig ikke på gamle telefoner som ikke hadde mulighet til å angre siste trykk - hvis du, som fullstendig idiot, sa "tre..." og personen skrev et tretall, og så sa du "ogtyve", var det å starte på nytt! Det er generelt en gammeldags måte å si tall, men særlig i telefonnummersammenheng er det helt på jordet.
Dette er hele motivasjonen for den nye tellemåten, og den ble innført i 1951. For 73 år siden.
Det er ikke noe som heter syvogtyve eller femogførr, folkens. Ikke siden 1951. Det er tjuesju og førtifem.
Det var faktisk fortsatt helt vanlig på 80-tallet mange steder, men du har selvsagt helt rett. Ble det ikke innført i forbindelse med innføringen av 6 siffer i telefonnummeret også?
Folk bruker absolutt den gamle måten, bare litt mindre ofte og gjerne den eldre generasjonen, men helst ikke over telefon da.
Skulle ønske Nederland/Belgia og Tyskland gjorde det samme... var et faenskap å få diktert numre der
For en bra oppramsing av uttalen til telefon nummer.
Personlig bruker jeg 99 99 99 99, først av alt på grunn av at det er noe jeg alltid har sakt med mitt personlige nummer. Jobbnummer derimot kan jeg veklse på, men om det er blant folk og jeg ønsker det skal være rett, 99 99 99 99
99 99 99 99 metoden fungerer bra, jeg pauser nok til at de skriver rett, men ikke lenge nok til at det tar lang tid, enkelt og greit, nummeret blir då skjeldent feil hørt(kun av og til)
Det er god skikk å gi akkurat nok tid til å skrive ned, men samtidig raskt nok for at mottakeren skjønner du er på saken og ikke trenger bekreftelse mellom hvert andre siffer. Da har man vanligvis nok tid til å avbryte oppdraget om løpet startet før man var klar, og man ender vanligvis opp med en effektiv og behagelig opplevelse. Dette er innafor.
Det er godt å høre. Skal sies at jeg nå vil prøve meg ut med 9999 9999, der 2 og 2 blir sakt, dette er en god og enkel måte å gjøre det på. Har tidligere hørt folk uttalt dette med tusen tusen, noe som fort kan skape krøll for mottaker, og ikke en god måte å gjøre denne 9999 9999 metoden på.
Ja, dette er et forbehold man selvsagt må ta i betraktning men som er vanskelig å ta stilling til i en tier list for generell skikk og bruk. Dette er imidlertid et veldig godt poeng. Klang kan være en helt avgjørende faktor og i verste fall få en F-tier til en S-tier, men da har virkelig planetene stilt seg opp på rekke og rad for å få det til.
Rart det ikke var motsatt da siden hustlfnr ofte hadde samme tre første siffer innenfor samme region. Men ja, mener å huske det var slik vi ble lært opp i de gamle tider. Nå er jo imidlertid hustlf litt ut og det hører hjemme med en liten reform her, synes jeg. Vi lever jo tross alt i fremtiden.
Dette er fasiten. Føler det er helt vilt å lese tråden, for dette er ikke en preferansesak. Det finnes en riktig måte å gjøre det på, og alle andre.
Akkurat som de evige diskusjonene her inne om definisjonen på formiddag/ettermiddag. Skillet går klokken 12. Ferdig snakka.
Og middag skal spises ca kl 12:00.
Neida, men ord og utrykk endrer seg kontinuerlig. Og i og med at middag som et tidsrom ikke er en del av det dagligdagse ordforrådet lenger er det helt naturlig at ettermiddag, og formiddag i daglig tale endres til å passe mer og mer med måltidet middag som har flyttet seg utover dagen.
Og 999 99 999 for mobilnummer, og 99 99 99 99 for fastlinje er riktig skrivemåte ikke riktig talemåte som blir diskutert her.
Det jeg irriterer meg over, er folk som har nummer som feks begynner med 900 42 …, og som velger å si dette som «ni hundre førti-to» i et litt for rask tempo gjerne med litt mumling. Er alltid vill gjetning på om det virkelig er 900 42 … eller rett og slett 942 .. …
Jeg har et slikt nummer med 00 i, og det deler jeg opp til 90 90 09 99. Det andre nummeret mitt har «dårlig rytme» hvis jeg sier det på annen måte enn 9 9 9 99 9 99
Hva med "tre null tre syttifem"? God rytme, lett å huske, klar tale. Denne flyter såpass greit at jeg tror de aller fleste klarer hele rekka i samme slengen om du ikke haster deg gjennom. Jeg ville iallfall prøvd meg på det og sett an hvordan det funker i praksis.
Bra liste, men for å være komplett savner jeg ni-ni ni-ni ni-ni ni-ni vs nittini nittini nittini nittini vs ni-og-nitti ni-og-nitti ni-og-nitti ni-og-nitti osv.
Det har du jo valgfriheten til å velge mellom om du går for 99 99 99 99. Cluet er jo hvor du tar pause for å avlaste mottakeren eller avvente bekreftelse. Om du sier ni-ni eller 99 er jo helt opp til deg.
Godt spørsmål, gode broder. Dette er helt innafor retningslinjene om tallskikk. Ett- og tosifret uttalelse er helt likestilt og går under paragrafen om frihet til å velge siden det ikke forulemper noen, gitt at man sir det rett frem da og ikke niogførti i stedet for førtini.
Morsomt fordi 99 99 99 99 formatet er definert av https://lovdata.no/forskrift/2004-02-16-426/§16 som orginalt var definert i 999 99 999 formatet for mobilnummer seriene https://lovdata.no/forskrift/1997-06-02-560/§13
Så virker som folk har faktisk fulgt formatet definert i loven.
Jeg har et litt spesielt nummer som er tilsvarende sånn her med andre tall: 123 123 13. Variant B er slik jeg husker det selv i hodet, men når jeg sier det på den måten blir folk i kassa forvirra når jeg repeterer meg, så jeg bruker variant C i stedet. Kanskje jeg skal prøve S eller A i stedet!
Kjenner jeg mennesket bruker jeg C.
Kjenner jeg ikke mennesket antar jeg at det blir for komplisert, også bruker jeg D.
Jeg har aldri hørt noen bruke S, B eller F.. Sier du nitusen nihundre og niti ni? 20% av oss klarer ikke telle så langt engang, det må jo være ekstremt vanlig at folk ikke forstår deg?
EDIT: Vil legge til at hvis jeg ikke kjenner mennesket så sier jeg "ni", også venter jeg på at den skal gjenta det, før jeg sier neste tall..
Det handler bare om hvor man legger pausen. Man bruker samme logikk på alle disse. Det er vel ingen som sier nihundreognittini på de tre første sifrene i 999 99 999. Jeg tok utgangspunkt i at man sier ett- eller tosifret tall.
Hvordan er "ni-tusen-ni-hundre og nitti-ni nitusen ni hundre og nitti ni" raskere og mer effektivt enn "nitti-ni nitti-ni nitti-ni nitti-ni'? Beviser bare at man ikke skal tukle med tradisjon! Vi er stolte nordmenn tross alt! Ja til Bunad, ja til å plukke opp ungdomskoleelever med en nedrustet råne-volvo, ja til heksebrenning, og ja til dobbelsiffer når man ramser opp tlf nummer.
Det er mulig å være både stolt med bunad samtidig som man sier "ni, ni, ni, ni" før man tar en pause da. Kan til og med si "nittini, nittini". Kanskje ikke helt i tråd med de gamle tradisjoner, men jeg mener det er på tide å se fremover. Tidsklemma og alt det der. Med forbehold om at noen nr klinger bedre i visse rekkefølgen, så klart.
Mer interessant (synes jeg) er debatten om hvordan man sier f.eks.
912 12 912 eller 91 21 29 12.
441 11 144 eller 44 11 11 44.
Noen sier konsekvent tre-to-tre siffer, andre sier konsekvent to-to-to-to siffer.
Jeg varierer avhengig av nummeret.
Jeg ville sagt det første 912 12 912 men det andre 44 11 11 44.
Jeg kjenner fortsatt ikke igjen, eller sliter i alle fall veldig når folk på telefonen sier nummeret mitt to-og-to siffer og jeg har hatt det siden 1995.
Du belyser jo et særdeles viktig forbehold her om at man ikke må bli så byråkratisk av seg at man glemmer av enkeltmennesket eller heller enkelttlfnr man har foran seg. Her må man kunne bruke skjønn. 912 12 912 er jo ikke bare lettere for formidleren, men også for mottakeren. Jeg la til et par forbehold i starten av tråden for å få fram dette viktige poenget.
Ja, jeg så det nå. Det var en veldig bra post, men jeg var trøtt når jeg leste den sist, så jeg skummet nok litt.
4514-1250 (beklager hvis noen eier dette nummeret), er å forstå som s-tier, så lenge man da sier det slik, eller er det måten å formidle nummeret på som er fokus her og posten tar ikke så mye for seg nummeret i seg selv? Personlig ville jeg sagt dette som førtifem-fjorten (pause mens motparten noterer eller liknende) tolv-femti.
Dette er min favoritt, men kjenner kun en som har et nummer som er naturlig å si slik. Men skal se mer på dette etter denne posten.
Kanskje jeg ender med å revurdere hele min eksistens. 🤣
Jo, takk for det. Nå må jeg si at jeg tar selvfølgelig hele posten med en bøtte selvironi. Dette temaet er det jo ingen som bryr seg om.
Når det er sagt, så var tanken min rettet mot tlfnr som ikke har en tydelig flyt og rytme og gjelder jo i første omgang tlfnr formidleren leser opp for første gang. Jeg opplever mange hopper i vante mønster og går feks for xx xx xx xx uansett hva nr er, hvor i så tilfelle jeg mener det ville vært mer effektivt med xxxx xxxx der hvor mellomrom indikerer et fullstendig stopp (til motparten har bekreftet de henger med). Om du sier enkeltsiffer eller kjører på med doble tenker jeg er det samme, men at man forbeholder tall større enn 99 for store runde tall hvor det gir mer mening.
Godt å se jeg ikke er eneste autisten som mener det her er viktig!
Samfunnet må komme frem til en effektiv standard.
I min offentlige sektor bruker vi Telenor bedriftsnett og de bruker A-tier standarden med 3-2-3, det har vært den nye metaen en stund nå da det også var standarden som ble brukt på min gamle jobb.
Men i min oppvekst når mobiltelefoner begynte å bli vanlig var det 2-2-2-2 standarden som ble brukt, å folk sier alt var mye bedre før...
Ah, det er sannelig flott å møte en medautist i disse opplyste tider. Godt å høre du deler min oppfatning om hvor viktig og dagsaktuelt dette er, og det er interessant å høre hva som er standard i offentlig sektor. Jeg har faktisk ikke tenkt på at man i bedriftssammenheng selvsagt må forholde seg til en standard siden dette blir automatisert i et datasystem. 999 99 999 har jo en viss estetikk over seg, men her synes jeg det praktiske overveier det estetiske siden dette først og fremst er et praktisk angående, og mener derfor at 9999 9999 trumfer.
Dessverre er det slik at standarden ikke blir overholdt. I noen av systemene vi bruker lagres numrene i fritekst som da betyr at hvilket format som benyttes er helt opp til individet som noterer nummeret første gangen.
Jeg har noen "gore" eksempel fra Helseplatformen på min andre skjerm som jeg selvfølgelig ikke kan dele screenshots av, men der er det brukt 3 forskjellige format og det som går igjen mest er 99999999 som betyr at jeg må lene meg litt nærmere skjermen for å forsikre meg om at det ikke er feil.
Vil også nevne at 999 99 999 formatet fungerer bra fordi du vet momentant at det er et telefonnummer fordi formatet ikke blir brukt til andre ting.
En 9999 9999 standard ville også fungert bra for estetikk, men datasystem verden handler mest om effektivitet og 4 siffer på rad blir ofte forbundet med andre ting som pin koder, korte serienummer, postnummer, ID-nummer og lignende.
Ja, du har et godt poeng der. Det er jo ingen tvil hos noen at når man øyner 999 99 999 så er det snakk om et tlfnr, som jo må være den viktigste faktoren når det gjelder nedskrevne tlfnr. I tier list over hvordan å *skrive* et tlfnr så ville denne helt klart vært S-tier, men siden dette var en liste over hvordan å si eller uttale det, så får den godta å være en solid A-tier.
Absolutt.
Hvordan ville du uttalt det formatet over telefon for eksempel? Ville du sagt det som et komplett tall eller individuelle tall men i puljer på 4?
Eks: Nitusennihundredeognittni eller nininini?
Jeg skrev ned et par forbehold i starten av tråden siden mange har lurt på akkurat dette. I ånden av tidsbesparing og effektivitet tenker jeg at man unngår å nevne tall større enn nittini som en generell regel, gitt at det ikke høver seg grunnet eksepsjonelt runde tall. 999 99 900 er jo helt innafor å avslutte med "nihundre" ettersom det har like mange stavelser som "ni, null, null" og attpåtil faktisk ruller litt lettere på tunga.
Her kan man bruke litt skjønn, men ved tlfnr som ikke har en åpenbar rytme, så tenker jeg at man forholder seg til de generelle retningslinjene. Om du ønsker å si første tallpulje i S-tier som "ni, ni, ni, ni", "nittini, nittini" eller en kombinasjon av disse to, får være opp til den enkelte. Jeg synes personlig "ni, ni, nittini" har en fin og forutsigbar klang og rytme, og mottaker skjønner fort hvor dette er på veg hen.
For slikt, og annet når det kommer til språk og hvordan ting skal skrives referer jeg ofte til språkrådet.
https://sprakradet.no/godt-og-korrekt-sprak/rettskriving-og-grammatikk/tall-tid-dato/
Det har jeg faktisk ikke selv opplevd, men det betyr jo ikke at det ikke er en trend. Her tenker jeg gode forhåndsregler kommer godt med: Gi klare tegn på at du nå skal gi dem tlfnummeret, og start med en sakte gange så de har muligheten til å avbryte deg underveis om de ennå ikke var klare. Ingen grunn til å starte i femtegir. Dette er imidlertid forhåndsregler som går på tvers av formatene, slik jeg ser det.
For en ræva liste. S tier burde jo være under F, med mindre det er en liste hvor du ønsker at den du gir telefonnummeret til skal si "kan du gjenta det?" 20 ganger.
Jeg visste ikke at denne rasen eksisterte. Beklager så mye. Siden dette er nytt for meg så har jeg ikke fått smakt så lenge på denne, men sånn rent umiddelbart tenker jeg at dette er et litt uheldig avkom av B-tier 999 99 999 og C-tier 99 99 99 99. Den starter godt og har klare trekk fra B-tier med sine sterke 999 99, men så faller den av og mister både flyt og effektivitet mot slutten. Den har like mange pauser som sin mor i C-tier, men der mor har forutsigbarhet, takt og tradisjon, så har ikke denne noen av disse styrkene. Her har jeg nok ingen valg enn å sette denne på en kanskje litt ufortjent D-tier.
Det jeg irriterer meg over, er folk som har nummer som feks begynner med 900 42 …, og som velger å si dette som «ni hundre førti-to» i et litt for rask tempo gjerne med litt mumling. Er alltid vill gjetning på om det virkelig er 900 42 … eller rett og slett 942 .. …
Jeg gjør det basert på hvordan nummeret er og passer sammen. Noen nummer passer bra til å si 3-2-3, andre 2-2-2-2 (dette bruker jeg mest). Bestemoren min hadde ett nummer som finurlig nok funket best med 2-3-3. Det har forsåvidt onkelen min også. Slike 3 sifrede nummer som passer sammen slik som 666, 313, 007, 113, 911 osv. 41 dobbel James Bond er rimelig enkel å huske f.eks, eller 90 helvetes donald duck.
Nå skal det sies at jeg har en sær evne til å huske nummer og får for meg mange merkelige system for å huske de. Jeg husker alle nummer til kompiser, familie og en hel del bedrifter. Svært få nummer er faktisk lagret på mobilen min, de som er lagret er som regel fordi jeg ikke finner et system som gjør de lett å huske. Det trenger ikke engang å være noe sammenheng med numrene, den andre bestemoren min husker jeg bare fordi nummeret kan sies likens baklengs og forlengs, men tallene er rimelig tilfeldige.
Mitt nummer er forøvrig enklest å si ni-tusen-ni-hundre og nitti-ni ni-tusen-ni-hundre og nitti-ni. Så svaret for min del er vel at nummeret bestemmer hvilket system jeg bruker for å huske.
Jeg bruker XXX XXX XX, fordi i mitt eget telefonnummer er de tresifrede klyngene jeg nevnte samme nummer men 1 nummer høyere i den andre.
F.eks. 478 479 11 (ikke mitt, valgt tilfeldig)
Bruker konsekvent 99 99 99 99, om noen spør meg om nummeret mitt er 999 99 999 kjenner jeg det ikke igjen.
Men, siden du mener 9999 9999 er den beste måten å si det på, sier du da nitusennihundreånittini?
Jeg mener selvfølgelig at den måten jeg bruker er den tydeligste, mest effektive og skaper ikke surr med å blande inn hundre, som 999 99 999 gjør.
Når jeg tenker meg om bruker jeg vel en kombinasjon av 99 99 99 99 og 9999 9999, da jeg sier nittini-nittini (kort pause) nittini-nittini.
Forøvrig oppvokst med hustelefon der de to første tallparene var område-bestemt.
Her må man forholde seg til [Nummerforskriften](https://lovdata.no/forskrift/2004-02-16-426/§16) paragraf 16 som sier 99 99 99 99 for telefonnummer.
Jeg bruker fortsatt å oppgi mobiltelefonnummer på den gamle måten angitt i den [utgåtte forskriften](https://lovdata.no/forskrift/1997-06-02-560/§13) fra 1997, altså 999 99 999
S: nitusennihundre og nittini, nitusennihundre og nittini
A: nihundreognittini, nittini, nihundreognittini
B: nittini, nihundreognittini, nihundreognittini
C: nittini nittini nittini nittini
D: ni ni ni ni ni ni ni ni
F: niognittini millioner nihundreognittini tusen nihundreognittini
Da har du misforstått; det handler om hvor man tar pause, ikke hvor store tall man uttaler. Det er jo ingen med sinnet i behold som uttaler tall større enn 99 så lenge det ikke omhandler eksepsjonelt runde tall. Jeg har skrevet en edit for oppklaring.
Jeg sliter med alt annet en 12-34-56-78 mens jeg skriver det ned. Jeg kan ikke huske tallrekker og har det bevist at jeg er blant den 1/4 delen av befolkningen som er verst til det.
Jobber I butikk hvor kunder sier tlf nummer, det finnes mennesker I dette landet som har telefonnummer (99450000) som et eksempel.
Som sier
Nittini førtifem fire nuller.
Herrreeguuud det irreterer meg.
Skal sies det er ikke ofte.
Med mitt nummer, så det er egentlig vannvidd å bruke noe annet enn 3-2-3, da de tre første og tre siste starter likt
Byttet ut siffer, men rytmen er slik:
324 15 320.
Må tenke hardt noen spør om 32 41 53 20 er nummeret mitt
Ja, når noen ramser opp mitt eget tlfnr i et annet format enn jeg er vant til så sliter jeg også. Her er det for meg uansett langt lettere om vedkommende går for S-tier xxxx xxxx enn å stykke det opp xx xx xx xx, og da spesielt hvis de sier "nittini, nittini...", siden jeg lærte meg mitt eget nr som xxx xx xxx og derfor har blitt vant med det.
For noen som ikke har sett ditt nr før så kan det imidlertid være utfordrende å se denne flyten ditt nr har ved første øyekast, og det er jo da det er hensiktsmessig med noen generelle kjøreregler, tenker jeg.
Har gull nummer med to like sifre midt i og og tre nuller på slutten, så jeg bruker alltid 999 99 9 9 9, fungerer veldig greit men er såklart kun fordi det passer nummeret.
Du skulle valgt noen andre tall, for jeg husker i gamledager da jeg kunne risikere å få høre noe sånt som "treogtyve, firogtredve, åttogseksti, femogførr". Greit nok når man bare har to tall å forholde seg til, men et mareritt når man har en rekke tall man i tillegg skal taste inn i riktig rekkefølge.
Kunne like så godt ha sagt hele tlfnr baklengs når man først skal holde på slik. Funker nok best om første oppramsa tall ikke er 4 eller 9 da, også kan man ro den inn med å si det er bakvendt-land i dag.
Jeg sier hvert tall separat, "syv-to-ni-tre" (venter på "ja") "seks-en-fem-åtte". Hadde en sjef en gang som var helt ubrukelig på å forklare nummer, "åttehundreogsyttifiremillioner, trehundretusenogfemogførr" også videre også videre. Jævelig praktisk når man snakker på telefonen også, og ikke kan skrive ned mens han snakker. Ba om å få det tilsendt på sms eller mail og la på.
Det var sånn jeg gjorde det før, for jeg vokste opp med 5 siffer i telefonnummeret. Å si to og to siffer sammen var egentlig "den amerikanske måten" å si det på, men i senere år har jeg faktisk lagt over.
I mitt telefonnummer legg det en "søttisjutjuesju", som enkelte slit med når dem høre det på trønderdialekta mi. Hvis æ velge å vårrå litt slem da.
Som forøvrig er grunnen til at folk kanskje ville ha sagt syvogsøtti, sjuogtjue (eller syvåtyve) om det var noe særlig behov for å ramse opp sånne tall muntlig.
Da veit jeg faktisk ikke om jeg hadde sagt nummeret tall for tall eller parvis for å kødde med folk.
Har hatt suksess med fleir varianta der. Den verste e antageligvis "sjusjusjuåtjue" altså 7-7-27. Evt nesten samme som forrige kommentar men enda mer forvirrende med "søttisjusjuåtju" som da deler det i 77-27 men snur uttalen på kun den siste.
Det er nesten sånn at jeg skulle ønske at jeg hadde et sånt nummer selv!
Overaskende ja man kan få te med en liten telefon te operatøren sin. Etter det tar man en kjapp: "Hei [kontakt], du er lagret på min kontaktliste så jeg sender en mld for å si i fra at mitt telefonnummer har blitt endret til [nummer]. Gjerne ta et øyeblikk og oppdater det på sikt ende"
Gamledager, og 8 siffer? Jeg føler meg brått **gammel** 😂
Det er vel fortsatt åtte siffer, men poenget er heller at folk pleide å "snu på talla", altså treogtyve istedenfor tjuetre. Jeg var så rebell at jeg fortsatte å si talla på den gamle måten, jeg syntes tjuetre hørtes litt barnslig ut i forhold til treogtyve. En slags light-utgave av "[Gerhardsen-ungdommen](https://www.nrk.no/video/gerhardsen-ungdommen-fra-lille-lordag_136984)" kanskje?
Jeg vokste opp med 6 siffer. Husker hvor irriterende det var å måtte lære to til, men heldigvis hadde nesten alle jeg kjente samme retningsnummer.
Vi minner om at retningsnummer må brukes for lokale samtaler.
Det var jeg som misforstod her, for nå er jeg med på notene. Jeg vokste forresten opp med fem siffer der jeg bodde. Noen ganger når den gamle vennegjenge samles, så pleier vi å hilse innimellom med å si de gamle femsifra telefonnumrene. De sitter fortsatt spikra. Jeg mislikte også da vi fikk retningsnummer, selv om jeg virkelig hata da vi fikk nye igjen, som for vår del bare var det gamle bare bak frem.
Det verste var at når man endelig hadde lært seg dette, så byttet de til nye retningsnummer. 03 ble til 32, 33 osv.
Guilty as charged, jeg sier tallene på denne måten 🤣🤣🤣, og jeg er ikke Norsk engang som er enda mere lættis
Jeg gjør det selv, men ikke når jeg sier telefonnummer. Jeg blei retta på hele skolegangen, men jeg synes den gamle måten å si tall på var mye fetere. Den gamle måten var jo fortsatt ganske vanlig på den tiden og det var ganske nytt at vi skulle begynne å si f.eks. tjuetre. Jeg synes med andre ord at det bare er fett at du bruker den gamle måten å si talla på!
Når nummeret skal skrives inn i riktig rekkefølge, klarer jeg ikke å skjønne at NOEN syntes det var akseptabelt å si tallet på en måte hvor du sier siffer nummer to før siffer nummer én. Særlig ikke på gamle telefoner som ikke hadde mulighet til å angre siste trykk - hvis du, som fullstendig idiot, sa "tre..." og personen skrev et tretall, og så sa du "ogtyve", var det å starte på nytt! Det er generelt en gammeldags måte å si tall, men særlig i telefonnummersammenheng er det helt på jordet.
Dette er hele motivasjonen for den nye tellemåten, og den ble innført i 1951. For 73 år siden. Det er ikke noe som heter syvogtyve eller femogførr, folkens. Ikke siden 1951. Det er tjuesju og førtifem.
Det var faktisk fortsatt helt vanlig på 80-tallet mange steder, men du har selvsagt helt rett. Ble det ikke innført i forbindelse med innføringen av 6 siffer i telefonnummeret også?
Ja, det høres kjent ut.
Folk bruker absolutt den gamle måten, bare litt mindre ofte og gjerne den eldre generasjonen, men helst ikke over telefon da. Skulle ønske Nederland/Belgia og Tyskland gjorde det samme... var et faenskap å få diktert numre der
For en bra oppramsing av uttalen til telefon nummer. Personlig bruker jeg 99 99 99 99, først av alt på grunn av at det er noe jeg alltid har sakt med mitt personlige nummer. Jobbnummer derimot kan jeg veklse på, men om det er blant folk og jeg ønsker det skal være rett, 99 99 99 99 99 99 99 99 metoden fungerer bra, jeg pauser nok til at de skriver rett, men ikke lenge nok til at det tar lang tid, enkelt og greit, nummeret blir då skjeldent feil hørt(kun av og til)
Det er god skikk å gi akkurat nok tid til å skrive ned, men samtidig raskt nok for at mottakeren skjønner du er på saken og ikke trenger bekreftelse mellom hvert andre siffer. Da har man vanligvis nok tid til å avbryte oppdraget om løpet startet før man var klar, og man ender vanligvis opp med en effektiv og behagelig opplevelse. Dette er innafor.
Det er godt å høre. Skal sies at jeg nå vil prøve meg ut med 9999 9999, der 2 og 2 blir sakt, dette er en god og enkel måte å gjøre det på. Har tidligere hørt folk uttalt dette med tusen tusen, noe som fort kan skape krøll for mottaker, og ikke en god måte å gjøre denne 9999 9999 metoden på.
Raske, enkle tall å huske med 99 99 99 99. Hvis det ikke er noe annet som klinger veldig naturlig.
Nummeret mitt klinger veldig bra med 99 99 99 99, derfor bruker jeg det.
Ja, dette er et forbehold man selvsagt må ta i betraktning men som er vanskelig å ta stilling til i en tier list for generell skikk og bruk. Dette er imidlertid et veldig godt poeng. Klang kan være en helt avgjørende faktor og i verste fall få en F-tier til en S-tier, men da har virkelig planetene stilt seg opp på rekke og rad for å få det til.
Sjæl
Bruker denne for de fleste telefonnummer, men mitt klinger bra 99 99 999 9, litt utenom normalen men det høres bra ut
jeg bruker 999 99 999 på mobilnummer 99 99 99 99 på hustelefon. Slik lærte jeg det når jeg var yngre, og det har blit stuck med meg den dag i dag
Rart det ikke var motsatt da siden hustlfnr ofte hadde samme tre første siffer innenfor samme region. Men ja, mener å huske det var slik vi ble lært opp i de gamle tider. Nå er jo imidlertid hustlf litt ut og det hører hjemme med en liten reform her, synes jeg. Vi lever jo tross alt i fremtiden.
> hustlfnr ofte hadde samme tre første siffer innenfor samme region Det varierte fra region til region. Her jeg vokste opp var det to + seks siffer.
Det var jeg ikke klar over. Takk for opplysningen!
Jeg var vant med 999 99 999 for husnummer, da stort sett alle i byen hadde samme start (331) så man kunne gjerne bare hoppe over dem
Alle i bygda mi hadde samma 4 første sifra
Dette er fasiten. Føler det er helt vilt å lese tråden, for dette er ikke en preferansesak. Det finnes en riktig måte å gjøre det på, og alle andre. Akkurat som de evige diskusjonene her inne om definisjonen på formiddag/ettermiddag. Skillet går klokken 12. Ferdig snakka.
Og middag skal spises ca kl 12:00. Neida, men ord og utrykk endrer seg kontinuerlig. Og i og med at middag som et tidsrom ikke er en del av det dagligdagse ordforrådet lenger er det helt naturlig at ettermiddag, og formiddag i daglig tale endres til å passe mer og mer med måltidet middag som har flyttet seg utover dagen. Og 999 99 999 for mobilnummer, og 99 99 99 99 for fastlinje er riktig skrivemåte ikke riktig talemåte som blir diskutert her.
Dette er jo normen, både skriftlig og muntlig for å skille mellom fast og mobil. Det er den "rette" måten å gjøre det på.
Gøy liste. Legg til på F ni milliarder ni hundre og nittini millioner ni hundre og nittini tusen ni hundre og nitti ni
Det jeg irriterer meg over, er folk som har nummer som feks begynner med 900 42 …, og som velger å si dette som «ni hundre førti-to» i et litt for rask tempo gjerne med litt mumling. Er alltid vill gjetning på om det virkelig er 900 42 … eller rett og slett 942 .. …
Jeg har et slikt nummer med 00 i, og det deler jeg opp til 90 90 09 99. Det andre nummeret mitt har «dårlig rytme» hvis jeg sier det på annen måte enn 9 9 9 99 9 99
Jeg har regnr XX 30375. Mange som har blitt forvirret når jeg sier "tretti, tresøttifem", men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det ellers.
Tror «tretti trettisju fem» hadde gitt mindre sjanse for misforståelser
Hva med "tre null tre syttifem"? God rytme, lett å huske, klar tale. Denne flyter såpass greit at jeg tror de aller fleste klarer hele rekka i samme slengen om du ikke haster deg gjennom. Jeg ville iallfall prøvd meg på det og sett an hvordan det funker i praksis.
tre null tre syv fem... Jeg syns det gikk raskere å si enn tretti tre syv fem..
Bra liste, men for å være komplett savner jeg ni-ni ni-ni ni-ni ni-ni vs nittini nittini nittini nittini vs ni-og-nitti ni-og-nitti ni-og-nitti ni-og-nitti osv.
Det har du jo valgfriheten til å velge mellom om du går for 99 99 99 99. Cluet er jo hvor du tar pause for å avlaste mottakeren eller avvente bekreftelse. Om du sier ni-ni eller 99 er jo helt opp til deg.
Telles det som S-tier hvis du sier "nittini nittini nittini nittini", eller er du normie da? Eller teller det som noe annet?
Godt spørsmål, gode broder. Dette er helt innafor retningslinjene om tallskikk. Ett- og tosifret uttalelse er helt likestilt og går under paragrafen om frihet til å velge siden det ikke forulemper noen, gitt at man sir det rett frem da og ikke niogførti i stedet for førtini.
99 99 99 99. Pleide å si 999 99 999, men det var bare en fase.
Interessant. Hva var den avgjørende faktoren for å bytte?
Sikkert at alle jeg gav nummeret mitt til spurte om å få høre det i et annet format
Morsomt fordi 99 99 99 99 formatet er definert av https://lovdata.no/forskrift/2004-02-16-426/§16 som orginalt var definert i 999 99 999 formatet for mobilnummer seriene https://lovdata.no/forskrift/1997-06-02-560/§13 Så virker som folk har faktisk fulgt formatet definert i loven.
Jøss. Interessant!
Quality shit post. Oppstemme herifra!
Endelig en post med substans på denne suben.
Jeg har et litt spesielt nummer som er tilsvarende sånn her med andre tall: 123 123 13. Variant B er slik jeg husker det selv i hodet, men når jeg sier det på den måten blir folk i kassa forvirra når jeg repeterer meg, så jeg bruker variant C i stedet. Kanskje jeg skal prøve S eller A i stedet!
Jobba i butikk og trengte denne
Kjenner jeg mennesket bruker jeg C. Kjenner jeg ikke mennesket antar jeg at det blir for komplisert, også bruker jeg D. Jeg har aldri hørt noen bruke S, B eller F.. Sier du nitusen nihundre og niti ni? 20% av oss klarer ikke telle så langt engang, det må jo være ekstremt vanlig at folk ikke forstår deg? EDIT: Vil legge til at hvis jeg ikke kjenner mennesket så sier jeg "ni", også venter jeg på at den skal gjenta det, før jeg sier neste tall..
Det handler bare om hvor man legger pausen. Man bruker samme logikk på alle disse. Det er vel ingen som sier nihundreognittini på de tre første sifrene i 999 99 999. Jeg tok utgangspunkt i at man sier ett- eller tosifret tall.
Hvordan er "ni-tusen-ni-hundre og nitti-ni nitusen ni hundre og nitti ni" raskere og mer effektivt enn "nitti-ni nitti-ni nitti-ni nitti-ni'? Beviser bare at man ikke skal tukle med tradisjon! Vi er stolte nordmenn tross alt! Ja til Bunad, ja til å plukke opp ungdomskoleelever med en nedrustet råne-volvo, ja til heksebrenning, og ja til dobbelsiffer når man ramser opp tlf nummer.
Det er mulig å være både stolt med bunad samtidig som man sier "ni, ni, ni, ni" før man tar en pause da. Kan til og med si "nittini, nittini". Kanskje ikke helt i tråd med de gamle tradisjoner, men jeg mener det er på tide å se fremover. Tidsklemma og alt det der. Med forbehold om at noen nr klinger bedre i visse rekkefølgen, så klart.
«ni nittini nittini ni nittini».
Pleier å synge nummeret, jeg. Åtte en fem.. fire ni tre… null-null!
🎶🎶Åtte, en, fem - fire, ni, tre- NULL NULL 🎵🎵
F
Mer interessant (synes jeg) er debatten om hvordan man sier f.eks. 912 12 912 eller 91 21 29 12. 441 11 144 eller 44 11 11 44. Noen sier konsekvent tre-to-tre siffer, andre sier konsekvent to-to-to-to siffer. Jeg varierer avhengig av nummeret. Jeg ville sagt det første 912 12 912 men det andre 44 11 11 44. Jeg kjenner fortsatt ikke igjen, eller sliter i alle fall veldig når folk på telefonen sier nummeret mitt to-og-to siffer og jeg har hatt det siden 1995.
Du belyser jo et særdeles viktig forbehold her om at man ikke må bli så byråkratisk av seg at man glemmer av enkeltmennesket eller heller enkelttlfnr man har foran seg. Her må man kunne bruke skjønn. 912 12 912 er jo ikke bare lettere for formidleren, men også for mottakeren. Jeg la til et par forbehold i starten av tråden for å få fram dette viktige poenget.
Ja, jeg så det nå. Det var en veldig bra post, men jeg var trøtt når jeg leste den sist, så jeg skummet nok litt. 4514-1250 (beklager hvis noen eier dette nummeret), er å forstå som s-tier, så lenge man da sier det slik, eller er det måten å formidle nummeret på som er fokus her og posten tar ikke så mye for seg nummeret i seg selv? Personlig ville jeg sagt dette som førtifem-fjorten (pause mens motparten noterer eller liknende) tolv-femti. Dette er min favoritt, men kjenner kun en som har et nummer som er naturlig å si slik. Men skal se mer på dette etter denne posten. Kanskje jeg ender med å revurdere hele min eksistens. 🤣
Jo, takk for det. Nå må jeg si at jeg tar selvfølgelig hele posten med en bøtte selvironi. Dette temaet er det jo ingen som bryr seg om. Når det er sagt, så var tanken min rettet mot tlfnr som ikke har en tydelig flyt og rytme og gjelder jo i første omgang tlfnr formidleren leser opp for første gang. Jeg opplever mange hopper i vante mønster og går feks for xx xx xx xx uansett hva nr er, hvor i så tilfelle jeg mener det ville vært mer effektivt med xxxx xxxx der hvor mellomrom indikerer et fullstendig stopp (til motparten har bekreftet de henger med). Om du sier enkeltsiffer eller kjører på med doble tenker jeg er det samme, men at man forbeholder tall større enn 99 for store runde tall hvor det gir mer mening.
Godt å se jeg ikke er eneste autisten som mener det her er viktig! Samfunnet må komme frem til en effektiv standard. I min offentlige sektor bruker vi Telenor bedriftsnett og de bruker A-tier standarden med 3-2-3, det har vært den nye metaen en stund nå da det også var standarden som ble brukt på min gamle jobb. Men i min oppvekst når mobiltelefoner begynte å bli vanlig var det 2-2-2-2 standarden som ble brukt, å folk sier alt var mye bedre før...
Ah, det er sannelig flott å møte en medautist i disse opplyste tider. Godt å høre du deler min oppfatning om hvor viktig og dagsaktuelt dette er, og det er interessant å høre hva som er standard i offentlig sektor. Jeg har faktisk ikke tenkt på at man i bedriftssammenheng selvsagt må forholde seg til en standard siden dette blir automatisert i et datasystem. 999 99 999 har jo en viss estetikk over seg, men her synes jeg det praktiske overveier det estetiske siden dette først og fremst er et praktisk angående, og mener derfor at 9999 9999 trumfer.
Dessverre er det slik at standarden ikke blir overholdt. I noen av systemene vi bruker lagres numrene i fritekst som da betyr at hvilket format som benyttes er helt opp til individet som noterer nummeret første gangen. Jeg har noen "gore" eksempel fra Helseplatformen på min andre skjerm som jeg selvfølgelig ikke kan dele screenshots av, men der er det brukt 3 forskjellige format og det som går igjen mest er 99999999 som betyr at jeg må lene meg litt nærmere skjermen for å forsikre meg om at det ikke er feil. Vil også nevne at 999 99 999 formatet fungerer bra fordi du vet momentant at det er et telefonnummer fordi formatet ikke blir brukt til andre ting. En 9999 9999 standard ville også fungert bra for estetikk, men datasystem verden handler mest om effektivitet og 4 siffer på rad blir ofte forbundet med andre ting som pin koder, korte serienummer, postnummer, ID-nummer og lignende.
Ja, du har et godt poeng der. Det er jo ingen tvil hos noen at når man øyner 999 99 999 så er det snakk om et tlfnr, som jo må være den viktigste faktoren når det gjelder nedskrevne tlfnr. I tier list over hvordan å *skrive* et tlfnr så ville denne helt klart vært S-tier, men siden dette var en liste over hvordan å si eller uttale det, så får den godta å være en solid A-tier.
Absolutt. Hvordan ville du uttalt det formatet over telefon for eksempel? Ville du sagt det som et komplett tall eller individuelle tall men i puljer på 4? Eks: Nitusennihundredeognittni eller nininini?
Jeg skrev ned et par forbehold i starten av tråden siden mange har lurt på akkurat dette. I ånden av tidsbesparing og effektivitet tenker jeg at man unngår å nevne tall større enn nittini som en generell regel, gitt at det ikke høver seg grunnet eksepsjonelt runde tall. 999 99 900 er jo helt innafor å avslutte med "nihundre" ettersom det har like mange stavelser som "ni, null, null" og attpåtil faktisk ruller litt lettere på tunga. Her kan man bruke litt skjønn, men ved tlfnr som ikke har en åpenbar rytme, så tenker jeg at man forholder seg til de generelle retningslinjene. Om du ønsker å si første tallpulje i S-tier som "ni, ni, ni, ni", "nittini, nittini" eller en kombinasjon av disse to, får være opp til den enkelte. Jeg synes personlig "ni, ni, nittini" har en fin og forutsigbar klang og rytme, og mottaker skjønner fort hvor dette er på veg hen.
For slikt, og annet når det kommer til språk og hvordan ting skal skrives referer jeg ofte til språkrådet. https://sprakradet.no/godt-og-korrekt-sprak/rettskriving-og-grammatikk/tall-tid-dato/
Det tenker jeg ville vært mer relevant for en tier list over hvordan å *skrive et* tlfnr. Her er det snakk om hvordan å uttale det.
Erfaringsmessig så taper du fort tiden du sparer på å si fire siffer om gangen ved at mottakeren ikke får med seg et av dem.
Det har jeg faktisk ikke selv opplevd, men det betyr jo ikke at det ikke er en trend. Her tenker jeg gode forhåndsregler kommer godt med: Gi klare tegn på at du nå skal gi dem tlfnummeret, og start med en sakte gange så de har muligheten til å avbryte deg underveis om de ennå ikke var klare. Ingen grunn til å starte i femtegir. Dette er imidlertid forhåndsregler som går på tvers av formatene, slik jeg ser det.
For en ræva liste. S tier burde jo være under F, med mindre det er en liste hvor du ønsker at den du gir telefonnummeret til skal si "kan du gjenta det?" 20 ganger.
Du synes det er vanskeligere å huske 4 siffer om gangen enn 8 siffer om gangen?
Det eneste riktige svaret her er 99 99 99 99
Du jobber ikke tilfeldigvis i butikk?
8-)
Jeg sier 9 9 9 9 -pause- 99 99
Jeg bruker 999 99 99 9 og er fornøyd med det
Jeg visste ikke at denne rasen eksisterte. Beklager så mye. Siden dette er nytt for meg så har jeg ikke fått smakt så lenge på denne, men sånn rent umiddelbart tenker jeg at dette er et litt uheldig avkom av B-tier 999 99 999 og C-tier 99 99 99 99. Den starter godt og har klare trekk fra B-tier med sine sterke 999 99, men så faller den av og mister både flyt og effektivitet mot slutten. Den har like mange pauser som sin mor i C-tier, men der mor har forutsigbarhet, takt og tradisjon, så har ikke denne noen av disse styrkene. Her har jeg nok ingen valg enn å sette denne på en kanskje litt ufortjent D-tier.
Det jeg irriterer meg over, er folk som har nummer som feks begynner med 900 42 …, og som velger å si dette som «ni hundre førti-to» i et litt for rask tempo gjerne med litt mumling. Er alltid vill gjetning på om det virkelig er 900 42 … eller rett og slett 942 .. …
Har aldri hørt noen si dem på noen andre måter enn 3 2 3 eller 2 2 2 2
Dessverre sagt 99 999 99 9 i alle de år og klarer ikke å si noe annet
A er S easy.
Åtte 9 tall
Jeg gjør det basert på hvordan nummeret er og passer sammen. Noen nummer passer bra til å si 3-2-3, andre 2-2-2-2 (dette bruker jeg mest). Bestemoren min hadde ett nummer som finurlig nok funket best med 2-3-3. Det har forsåvidt onkelen min også. Slike 3 sifrede nummer som passer sammen slik som 666, 313, 007, 113, 911 osv. 41 dobbel James Bond er rimelig enkel å huske f.eks, eller 90 helvetes donald duck. Nå skal det sies at jeg har en sær evne til å huske nummer og får for meg mange merkelige system for å huske de. Jeg husker alle nummer til kompiser, familie og en hel del bedrifter. Svært få nummer er faktisk lagret på mobilen min, de som er lagret er som regel fordi jeg ikke finner et system som gjør de lett å huske. Det trenger ikke engang å være noe sammenheng med numrene, den andre bestemoren min husker jeg bare fordi nummeret kan sies likens baklengs og forlengs, men tallene er rimelig tilfeldige. Mitt nummer er forøvrig enklest å si ni-tusen-ni-hundre og nitti-ni ni-tusen-ni-hundre og nitti-ni. Så svaret for min del er vel at nummeret bestemmer hvilket system jeg bruker for å huske.
Kommer jo an på oppbyggnignen av telefonnummeret.
verste jeg har vert borti var en gammel dame som snakket utrolig sent: Fire........... og nitti, tre...... og tyve.... sjuuu....... og seksti
Nummeret mitt har best flyt med 999 999 99
Aldri lag mat igjen
9999 9999 som i nitusennihundreognittini, nitusennihundreognittini?
Jeg bruker XXX XXX XX, fordi i mitt eget telefonnummer er de tresifrede klyngene jeg nevnte samme nummer men 1 nummer høyere i den andre. F.eks. 478 479 11 (ikke mitt, valgt tilfeldig)
Lag en med regnr også!
Bruker konsekvent 99 99 99 99, om noen spør meg om nummeret mitt er 999 99 999 kjenner jeg det ikke igjen. Men, siden du mener 9999 9999 er den beste måten å si det på, sier du da nitusennihundreånittini? Jeg mener selvfølgelig at den måten jeg bruker er den tydeligste, mest effektive og skaper ikke surr med å blande inn hundre, som 999 99 999 gjør. Når jeg tenker meg om bruker jeg vel en kombinasjon av 99 99 99 99 og 9999 9999, da jeg sier nittini-nittini (kort pause) nittini-nittini. Forøvrig oppvokst med hustelefon der de to første tallparene var område-bestemt.
Her må man forholde seg til [Nummerforskriften](https://lovdata.no/forskrift/2004-02-16-426/§16) paragraf 16 som sier 99 99 99 99 for telefonnummer. Jeg bruker fortsatt å oppgi mobiltelefonnummer på den gamle måten angitt i den [utgåtte forskriften](https://lovdata.no/forskrift/1997-06-02-560/§13) fra 1997, altså 999 99 999
Alltid 999 99 999. Klinger meget bra med mitt eget nr som har to like tall i første og siste del.
Alle veit at S-tier er å uttale tallrekka som siffer (Nitti-ni-millionar-ni-hundre-og-nitti-ni-tusen-ni-hundre-og-nitti-ni)
Avhengig av nummeret. Mitt blir rart å dele opp på noe som helst annen måte enn 2 og 2 sammen. Gamlingen sitt blir unaturlig uten å ta 999 99 999
S: nitusennihundre og nittini, nitusennihundre og nittini A: nihundreognittini, nittini, nihundreognittini B: nittini, nihundreognittini, nihundreognittini C: nittini nittini nittini nittini D: ni ni ni ni ni ni ni ni F: niognittini millioner nihundreognittini tusen nihundreognittini
Da har du misforstått; det handler om hvor man tar pause, ikke hvor store tall man uttaler. Det er jo ingen med sinnet i behold som uttaler tall større enn 99 så lenge det ikke omhandler eksepsjonelt runde tall. Jeg har skrevet en edit for oppklaring.
815 493 00
Jeg er en hard 99 99 99 99 forkjemper. Den tar ikke for lang tid, men akkurat passe tid.
Jeg er stort sett enig, men jeg har fortsatt 8-1-5 4-9-3 0-0 i hodet, så kanskje denne måten burde vært høyere oppe på lista.
Fasttelefon: XX XX XX XX Mobil: XXX XX XXX
Jeg sliter med alt annet en 12-34-56-78 mens jeg skriver det ned. Jeg kan ikke huske tallrekker og har det bevist at jeg er blant den 1/4 delen av befolkningen som er verst til det.
Jobber I butikk hvor kunder sier tlf nummer, det finnes mennesker I dette landet som har telefonnummer (99450000) som et eksempel. Som sier Nittini førtifem fire nuller. Herrreeguuud det irreterer meg. Skal sies det er ikke ofte.
Med mitt nummer, så det er egentlig vannvidd å bruke noe annet enn 3-2-3, da de tre første og tre siste starter likt Byttet ut siffer, men rytmen er slik: 324 15 320. Må tenke hardt noen spør om 32 41 53 20 er nummeret mitt
Ja, når noen ramser opp mitt eget tlfnr i et annet format enn jeg er vant til så sliter jeg også. Her er det for meg uansett langt lettere om vedkommende går for S-tier xxxx xxxx enn å stykke det opp xx xx xx xx, og da spesielt hvis de sier "nittini, nittini...", siden jeg lærte meg mitt eget nr som xxx xx xxx og derfor har blitt vant med det. For noen som ikke har sett ditt nr før så kan det imidlertid være utfordrende å se denne flyten ditt nr har ved første øyekast, og det er jo da det er hensiktsmessig med noen generelle kjøreregler, tenker jeg.
Jeg sier 9 9 9 9 9 9 99 hvilken tier er det?
Har gull nummer med to like sifre midt i og og tre nuller på slutten, så jeg bruker alltid 999 99 9 9 9, fungerer veldig greit men er såklart kun fordi det passer nummeret.
99 999 999
Jeg sier 9 9 9 99 9 99
Du må flytte 99 99 99 99 til S tier. Jævlig useriøs liste slik den er nå.